Değerli Veliler,

 

Öğrencilerimiz, velilerimiz ve biz öğretmenler için yepyeni bir sürecin içine giriyoruz. Bu yazımızda ileride bütün güzellikleriyle hatırlayacağımız okullu olmanın ilk haftalarında karşılaşabileceğimiz durumlardan ve bu durumlara yönelik temel ipuçlarından bahsedeceğiz.

 

Okulun ilk haftaları bütün öğrenciler için uyum sağlama sürecidir. Bu süreçte hem ebeveynlerimiz için hem de öğrencilerimiz için duygusal ve davranışsal değişimler söz konusudur.

 

Okullu olmak yeni bir başlangıçtır. Her yeni başlangıçta olduğu gibi okula başlama süreci de içinde heyecan, mutluluk barındırırken bir parça kaygı, bir parça endişe, bir parça da merak barındırır. Bu yeni dünya çocuklarımızın birçoğunun ilk defa adım attığı bir dünyadır. Birçoğu için de uzun bir yaz döneminden sonra içine girmek istemediği bir süreçtir. Öğrencilerimiz bu güne kadar gününün çoğunluğunu ailesiyle, oyuncaklarıyla ve tanıdığı, yabancısı olmadığı yuvasında geçirirken şimdi ise bilmediği ve daha önce tanık olmadığı bir dünyanın içine girecekler. Uyum süreci yaklaşık 3-5 hafta olmakla birlikte; çocuğun yapısına ve ailenin tutumuna bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. 

 

Çocuklarımızla birlikte ailelerimiz için de yeni bir başlangıçtır okula başlamak. Karşılaşabileceğimiz her zorlukla ilgili bu durumun çok normal olduğunu ve uyum sürecinin bir parçası olduğunu unutmayalım. Belki de birçok annemiz, evlatlarından doğduklarından itibaren ilk defa okul saatleri boyunca ayrılmış olacaktır. Çocuklarımızın gününün çoğunu öğretmenleriyle ve sınıf arkadaşlarıyla beraber geçirmesi ve aileden uzak kalması belki de hem aile hem çocuk için alışılması en zor kısımdır. Ailelerimizin olası yaşayabileceği endişe ve kaygı duygularının çocuklar tarafından çok hızlı bir şekilde fark edileceği, dahası çocuklarımızın kaygı ve korkularını tetikleyebileceği bir gerçektir. Kaygının ve korkunun yoğun yaşandığı durumlar çocukların uyum sağlama sürecini olumsuz etkileyecektir. Bu süreçte anne-babalarımızın en önemli rolü güven verici olmaktır. Ailelerimiz okul, öğretmen ve arkadaşları kavramlarına dair ne kadar güven verici mesajlar iletirse çocuklarımızın kaygı ve endişeleri o kadar azalacaktır. Kaygıları olan ebeveynimizin güven verme rolünü diğer ebeveyne devretmesini öneriyoruz.

 

Çocuklarımızın içinde bulunduğu duygusal, davranışsal süreçlerin en iyi şekilde yönetilmesi uyum sürecinin süresi için belirleyicidir. Öncelikle onları çok iyi anlamamız, onlarla empati kurmamız bu süreci daha iyi yönetmemize yardımcı olacaktır.  Bu yüzden merak ettikleri ve belki de cevaplarının kendilerine korku verecekleri soruları zihnimizde canlandırmalıyız. Çocuklarımızın aklından geçebilecek olası sorular:

 

  • Okulda beni neler bekliyor?
  • İhtiyaçlarımı nasıl karşılayacağım?
  • Ben hep burada mı kalacağım?
  • Beni okuldan ne zaman almaya gelecekler?
  • Evde yaramazlık yaptığım için mi beni okula gönderiyorlar?
  • Ben okuldayken annem, babam ne yapıyor acaba, annem kardeşimle daha çok mu vakit geçiriyor, artık onu daha çok mu seviyorlar?
  • Ben buradayken anneme babama bir şey olur mu?
  • Burada başıma kötü bir şey gelir mi?
  • Her istediğimi yapabilir miyim?
  • Bu okul çok büyük kaybolur muyum?

 

Siz velilerimize düşen görev; çocuklarınızın zorlandıkları noktaları onlarla konuşmak, onların duygularını anlamaya çalışmak ve bu duygularıyla ilgili onlara güven verici olmaktır.

 

Yazımızın son bölümünde siz velilerimizin ve çocuklarımızın uyum sürecini daha rahat bir şekilde geçirebilmeleri için temel ipuçları yer almaktadır. 

 

  • Kendi olumlu okul yaşamı deneyimlerinizden sohbet ortamı çerçevesinde bahsedin. Okul, öğretmenler ve okul arkadaşları ile ilgili olumlu mesajlar verin.
  • Okul öncesi ve sonrası ev içindeki kurallarınızı net ve kararlı bir şekilde, nedenlerini çocuğunuza da anlatarak belirleyin ve kurallara sadık kalın. Sürekliliği olmayacak kuralların konulması, hiç kural konulmamasından daha olumsuz etki yaratacaktır.
  • Okulun ilk günlerinde çocuğunuzdan okul, öğretmen, okul arkadaşları ile ilgili şikâyetler gelebilir. Bu şikâyetlere hazırlıklı olun ve şikâyetleri destekleyici mesajlardan uzak durun.
  • “Seni okuldan ben alacağım.”, “Seni şu saatte okuldan alacağım.”, “Sen sınıftayken bahçede seni bekleyeceğim.” gibi sizin tarafınızdan verilen sözleri muhakkak yerine getirin. Güven verici ebeveyn profilini destekleyen en sağlıklı davranış, verilen sözlerin tutulmasıdır. Eğer gün içindeki programınız net değil ise herhangi bir söz vermemeye dikkat edin.
  • Eğer sabahları çocuğunuzun hazırlanma süresi uzun sürüyor, kısa süreli krizler yaşıyorsanız, bu durumu da göz önünde bulundurarak sabah kalkış ve aksam yatış saatlerinizi ayarlayın.
  • Sabah evden çıkışlarda herhangi bir aile bireyinin evde kalacağı ama kendisinin okula gideceği düşüncesi çocuğu huzursuz edebilir. Bu gibi durumlarda evden hep birlikte çıkmak ve herkesin o güne ait bir işinin olduğu mesajının verilmesi fayda sağlayacaktır.
  • Velilerimiz tarafından sınıf ve okul koridorlarında uzun süreli beklemeler yapılması uyum sürecinin uzamasına neden olacaktır. Bu süreyi mümkün olduğunca kısa tutalım.
  • Çocuğunuzun ilk haftalarda okula gitmemek veya okuldan sizin tarafınızdan erken alınması için sergilediği ağlama davranışının çok iyi yönetilmesi gerekmektedir. Ağladığı için okula gitmeyen ya da okuldan erken alınan çocuk, ağlama davranışıyla isteklerini elde ettiğini düşünecektir.
  • Çocuğunuzun okulda gün içinde yaşanılan durumlarla ilgili rahat bir şekilde sizinle açık iletişim kurabilir hale gelmesini sağlayın. Okul yaşantısının, duygularının ve düşüncelerinin sizin için önemli olduğunun, her türlü durumla ilgili size gelebileceğinin, beraber bir çözüm yolu arayacağınızın mesajını verin.

 

Ebeveynlerimizin uyum sürecindeki en önemli stratejileri sakin ve sabırlı olmaktır. Okula alışma döneminde yaşanılan zorluklar sürecin doğal bir parçasıdır. Kendi okul deneyimimizi hatırlamak belki de bize biraz yardımcı olabilir. Öğretmenlerimizden, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik birimimizden yardım ve destek almayı ihmal etmeyin. İş birliği ve temas halinde olunması çözüm yoluna daha hızlı ulaşılmasını sağlayacaktır.

 

2017-2018 eğitim-öğretim döneminin verimli, keyifli geçmesini ve içinde unutulmayacak birçok güzel anıyı barındırmasını temenni ederiz.          

 

ÖZEL EGE LİSESİ REHBERLİK BİRİMİ